Βρίσκεστε εδώ:  / ΕΠΙΣΤΗΜΗ / ΙΑΤΡΙΚΑ / Νέο τριπλό αντίσωμα κατά του AIDS
Νέο τριπλό αντίσωμα κατά του AIDS

Επιστήμονες στις ΗΠΑ δημιούργησαν ένα νέο σούπερ αντίσωμα, το οποίο για πρώτη φορά επιτίθεται στο 99% των στελεχών του ιού HIV.

Το νέο αντίσωμα επιτίθεται ταυτόχρονα σε τρία ζωτικά μέρη του ιού, καθιστώντας έτσι πιο δύσκολο στον HIV να αμυνθεί. Οι ερευνητές των Εθνικών Ινστιτούτων Υγείας των ΗΠΑ, των Πανεπιστημίων Χάρβαρντ και ΜΙΤ, καθώς και της φαρμακευτικής εταιρείας Sanofi έκαναν τη δημοσίευση στο περιοδικό «Science». Οι δοκιμές σε ανθρώπους θα αρχίσουν το 2018.

Η έως τώρα δυσκολία καταπολέμησης του HIV οφείλεται στο ότι ο ιός έχει μια εντυπωσιακή ικανότητα να μεταλλάσσεται, με συνέπεια να δημιουργείται έτσι ένας πολύ μεγάλος αριθμός στελεχών του HIV. Επειτα από χρόνια λοίμωξης, λίγοι ασθενείς αναπτύσσουν φυσικά ισχυρά αντισώματα που μπορούν να εξοντώσουν πολλά διαφορετικά στελέχη του ιού. Οι επιστήμονες προσπαθούν εδώ και καιρό να αξιοποιήσουν αυτά τα φυσικά αντισώματα είτε για τη θεραπεία των ασθενών είτε για την πρόληψη της μόλυνσης.

Τώρα, για πρώτη φορά, συνδύασαν τρία τέτοια φυσικά αντισώματα σε ένα νέο πανίσχυρο τριπλό αντίσωμα, που είναι πολύ πιο αποτελεσματικό από οποιοδήποτε μεμονωμένο φυσικό αντίσωμα κατά του HIV. Τα πιο ισχυρά φυσικά αντισώματα μπορούν να επιτεθούν περίπου στο 90% των στελεχών του ιού, ενώ το νέο σούπερ-αντίσωμα φθάνει το 99% και μάλιστα σε χαμηλά επίπεδα συγκέντρωσής του στο σώμα. Τα πειράματα σε 24 πειραματόζωα στα οποία χορηγήθηκε το τριπλό αντίσωμα, έδειξαν ότι κανένα δεν κόλλησε τον HIV όταν αργότερα μολύνθηκε από αυτόν.

Για «εντυπωσιακό βαθμό προστασίας» έκανε λόγο ο επιστημονικός υπεύθυνος της Sanofi δρ Γκάρι Νέιμπελ. Η πρόεδρος της Διεθνούς Εταιρείας AIDS καθηγήτρια Λίντα-Γκέιλ Μπέκερ έκανε λόγο για «συναρπαστική πρόοδο».

Με κόστος λιγότερο από 75 δολάρια ετησίως, οι κυβερνήσεις της Νότιας Αφρικής και της Κένυας θα μπορούν σύντομα να θεραπεύουν έναν ασθενή με AIDS, χορηγώντας του χάπι που θα περιέχει συνδυασμό τριών αντιρετροϊκών φαρμάκων (ARV). Το βασικό σκεύασμα θα είναι το dolutegravir, ένα ισχυρό και ασφαλές φάρμακο ARV, που έως τώρα ήταν πολύ ακριβό για τις περισσότερες χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος.

Το ετήσιο κόστος ανά ασθενή για το νέο χάπι, που ανήκει στην κατηγορία των γενοσήμων, θα είναι περίπου 25 δολάρια μικρότερο από τον μέχρι σήμερα φθηνότερο τριπλό συνδυασμό φαρμάκων ARV που κυκλοφορεί στην αγορά.

Πηγή: K